tisdag 21 oktober 2014

Polis kvinnomisshandlare och tjuv, Per-Gunnar Andersson, 19510103, från Storvik dömdes för snatteri och för att ha misshandlat försvarslös kvinna (från april 2004)

Polis tjuv och kvinnomisshandlare Per-Gunnar Andersson förlorar jobbet


April 2004

SANDVIKEN 
Polisman Per-Gunnar Andersson från Storvik som i december 2002 dömdes för misshandel av en kvinna förlorar jobbet. Det beslutade polisens personalansvarsnämnd, PAN 2004-04-26, men ansvarsnämnden var inte enig och kvinnomisshandlarens fackförening överväger att driva frågan vidare till Arbetsdomstolen.

Tjuven/kvinnomisshandlaren säger:
- För mig är det här en tragedi, men jag har nu kommit till en slutpunkt där jag ska försöka göra något annat av mitt liv, säger polismannen Per-Gunnar Andersson uppgivet.

Upprinnelsen till hela historien är ett trassligt förhållande som slutade med misshandel på ett hotell i Falun sommaren 2001. Kvinnan ville först inte göra någon anmälan, men en månad senare lämnades en anmälan in. Samtidigt gjorde polismannen en motanmälan.

Förundersökningen om den misstänkta misshandeln av kvinnan lades först ner, men återupptogs sedan kvinnan överklagat. Även förundersökningen från den anmälan som "mannen" Per-Gunnar Andersson lämnade lades ner och har inte överklagats. Polisen dömdes först i Sandvikens tingsrätt för misshandel och sexuellt utnyttjande av kvinnan, men hovrätten underkände domen vad gäller påståendet om sexuellt utnyttjande. Däremot fastställdes domen för misshandel av hovrätten i februari 2004. då mannen fick villkorlig dom och ska betala ett skadestånd till kvinnan. Det är den domen som ligger till grund för att PAN nu beslutat att polismannen ska mista sitt jobb.

Polis Per-Gunnar Andersson har tidigare dömts för brott, sedan han maj 2000 ertappades med att snatta varor i en livsmedelsbutik

Kvinnomisshandlaren och tjuven Per-Gunnar Andersson är närmast förkrossad av beslutet. Visserligen har polismannen erkänt sitt brott, men att Andersson också utsattes för misshandel innan han försvarade sig anser han borde beaktas av rättsmaskineriet.

Tjuven/kvinnomisshandlaren säger:
- Naturligtvis ska jag bära mitt ansvar, men inte mer än vad andra ska göra på grund av mitt jobb och att jag är man, säger han.

Kvinnomisshandlaren Per-Gunnar Andersson kallar sig för "man".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar