tisdag 15 april 2014

Socialchef Mikael Johansson (Karlstad) åtalas för sexköp


Socialchef Mikael Johansson åtalas för sexköp

Karlstad

Den högt uppsatte tjänstemannen Mikael Johansson på socialförvaltning i Munkfors har åtalats vid tingsrätten i Karlstad misstänkt för att ha köpt sex av en kvinna vid minst tio tillfällen, skriver flera medier. Åklagaren hänvisar bland annat till sms- och chattkonversationer mellan socialchefen och kvinnan. Mikael Johansson har erkänt att han haft sex med henne, men menar att han inte betalat för det och därför inte begått något brott. Bland de bevis som presenterats finns också uppgifter från tjänstemannens läsplatta som styrker att han betalat kvinnan, enligt åklagaren.



Mikael Johansson

Socialchef i Munkfors kommun.

Född: 1965.
Bor: Karlstad.
Familj: Två egna och två bonusbarn och sambo.
Favoriträtt: Skaldjur i alla dess former.
Just nu läser jag: Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Eftersom jag läser en masterutbildning, Master in Public Administration and Governance, blir det också en del kurslitteratur. Utbildningen riktar sig till ledare inom offentlig verksamhet.
På fritiden gör jag helst: Åker till Grebbestad där jag har en sommarstuga.
Okänd talang: Jag är utbildad på Axelssons i Stockholm till massör. Har jobbat både med idrottsskador och på spa. Och det var faktiskt som massör jag började jobba med multihandikappade utvecklingsstörda.

Arbetar i: Munkfors som socialchef.
Valde yrket för att: Mitt yrkesval bygger på intresse för människor och socialt ansvar, att måna om alla människor och allas lika värde. Det har också formats av att jag började jobba på Sätters vårdhem, med utvecklingsstörda, när jag var 18-19 år. Jag hamnade bland bra kollegor och kände att det här är min bana, att värna om den här gruppen människor och deras rätt att vara en del av samhället.
Mitt bästa jobbminne: Från tiden ute på Sätters vårdhem när jag jobbade på sjukgymnastikavdelningen tillsammans med en amerikansk sjukgymnast. Vi jobbade med personer som var multihandikappade och märkte hur mycket även det minsta lilla framsteg betyder för självkänslan och välbefinnandet.
Får nya idéer och inspiration från: Från människor jag möter, både kollegor och andra som inspirerar, till exempel kollegor i socialchefsföreningar i Sverige och andra länder (Mikael har nyss varit på den norska socialchefsföreningens årskonferens). Det ger en kick att lära känna nya människor.
Om fem år gör jag: Jag är definitivt kvar i branschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar