måndag 3 mars 2014

Polis och knarklangare Jan Tengbro, 1954-01-10, åtalas för dataintrång - Tengbro kollade upp ifall han var kriminell vilket Corruptio kan bevisa för honom utan besvär

Polisen Jan Tengbro åtalas för dataintrång efter att han slog i polisens eget datasystem efter uppgifter om sig själv.

Den högt uppsatta polistjänstemannen i länet är knarklangaren (säkrar priserna på knark åt vapenindustrin) Jan Tengbro och ska enligt åtalet ha slagit i polisens eget datasystem för att söka efter uppgifter om sig själv, utan att det varit nödvändigt för hans jobb. Intrånget ska ha skett i april 2013 och Tengbro själv nekar till brott. Polismannen är visserligen åtalad, men åklagaren vill att tingsrätten väntar med att bestämma om rättegång tills Högsta domstolen kommit med ett avgörande i ett liknande mål. Det eftersom den domen kan påverka åtalet mot Jan Tengbro i Jönköpings län.

DATAINTRÅNG (0150-K4191-13)
Gärning

Tengbro har den 19 april 2013 i Eksjö, Jönköpings län olovligen berett sig
tillgång till uppgifter avsedda för automatiserad behandling genom att använda
polisens IT-system för att inhämta uppgift om sig själv (PMF = polisens
multifråga), trots att det inte varit nödvändigt för att genomföra viss
arbetsuppgift.

Lagrum
4 kap 9 c § brottsbalken jfr med 4 § Rikspolisstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd om användning av IT-system inom Polisen RPSFS 2005:8 (FAP
170-1)


Ur FUP:

Svar från Polismyndigheten i Jönköpings län (Jonas Helt) gällande IP nr på Tengbros dator.

Uppgift
Enligt svar från Polismyndigheten har datorn vid Tengbros arbetsplats id-nummer 320937
och IP 147.186.143.169.

2013-12-17
Förfrågan gjordes även skriftligen till Polismyndigheten gällande IP nr 147.186.145.150 -
vilken dator och vem IP numret tillhör.

Följande svar inkom från Polismyndigheten:
"PC med IP 147.186.145.150 och id nr 663535 står i rum 2021 i Eksjö polishus
Mosstegsgatan. Rummet är egentligen PVITs med används, enl uppgift, av Jan Tengbro."

/Anette Ydreborg


Gärningsbeskrivning:
Tengbro har den 19 april 2013 i Jönköping olovligen berett sig tillgång till uppgifter avsedda för automatiserad behandling genom att använda polisens IT system för att inhämta uppgift om sig själv (PMF = polisens multifråga), trots att det inte varit nödvändigt för viss arbetsuppgift.

F: Förhörsledare, Kom. Anette Ydreborg F2: Bitr. förhörsledare, Kom. Charlotta Kliman
H: Hörd person, Jan Tengbro
F: Du kan väl börja med att berätta Jan din titel och funktion och vad du gör och hur länge du
jobbat som polis, lite bakgrund bara.
H: Okej, jag har jobbat som polis sedan 1975 i olika roller. Jobbar i dag som handläggare på
KUT:en med ansvar för narkotikafrågor.

Plötsligt drabbas polis Jan Tengbro av SVÅR MINNESFÖRLUST!

F: Du har läst, varit inne PMF-web och då slagit på fysisk person, grundfråga på det här
personnumret som är ditt och fått upp den här bilden.
H: Mmm, där är första bilden som kommer så att säga, mmm, ja okej
F: Ja precis och sedan då en PPA-fråga där som jag tolkar det som, du har gått vidare på.
H: Du kan inte säga vad jag har gått vidare på så att säga, du ser bara PPA där.
F: En PPA ja. Kommer du ihåg själva slagningen?
H: Nej det gör jag inte, det gör jag inte, jag kommer inte ihåg att jag har slagit på mig själv
F: Nej.
H: Nej så det är ingenting som jag kan erinra mig så, jag funderade över det naturligtvis när
jag fick kallelsen, på ett antal olika kanske alternativ som det kan bero på.

F: Har du förslag på något sånt alternativ eller vad tror du själv då som kan ha hänt?
H: Jag har tre olika alternativ som det kan vara. Det kan vara på det sättet att jag har slagit på mig själv av misstag, så jag gör, jag gör säkert hundra slagningar varje dag i våra system på olika individer. Så det är en möjlighet att jag gjort det av misstag. Det finns en annan möjlighet och det är att någon annan har slagit på mig, jag drar aldrig ur mitt inloggningskort i regel inte. Det kan man se hur man stänger av och när man loggar in utan jag slarvar med det ibland och bara drar kortet så att säga, ibland sitter det i. Vi jobbar i kontorslandskap där vi är närmare 20 personer, vilket då öppnar för möjligheten att någon annan har gjort det. Nu tror jag inte at det kanske är någon annan som har gjort det för jag har inga direkta ovänner i min grupp så att säga så därför tycker jag att det är lite ja jag tror väl knappast någon skulle göra det, men möjligheten finns trots allt. Det andra är att jag möjligtvis har gjort det, men jag kommer inte ihåg det och det är av det enkla skälet att jag tittade på datum och du säger att det var den 19 april. Den 19 april så beställde jag en semesterresa, det är nämligen så att jag fyller 60 år i januari och den 19 april så beställde jag en resa till mig och mina barn, min fru och mina barn och mina barnbarn. Möjligtvis om jag har gått in och slagit på mig själv för att få fram personnumret på mina barn för att dom skulle med på den här resan. Jag skulle gå till resebyrån sedan och dom var tvungen att ha de uppgifterna. Det är enda skälet som jag kan, det sammanfaller nämligen i tid.
F: En relationsfråga i så fall?
H: Ja, ja och det är det enda som jag kan se men jag vet inte säkert, jag vet inte.
F: Du kommer inte ihåg alls vad (ohörbart)…
Förhör med Tengbro, Jan Sven Torsten; 2013-10-01 09:45 diarienr: 0150-K4191-13


Malin Tengbro verkar vara en vaken människa.


Förnamn:     Jan Sven Torsten
Tilltalsnamn:     Jan
Efternamn:     Tengbro
Gatuadress:     Valhallavägen 43
Postnummer:     554 47
Postort:     Jönköping
Födelsedatum:     1954-01-10
Född 10/1 1954 i Bodafors kbfd (Jönköpings län, Småland).

Sambo:
Förnamn:     Marie Charlotte
Tilltalsnamn:     Marie
Efternamn:     Bjurman
Gatuadress:     Valhallavägen 43
Postnummer:     554 47
Postort:     Jönköping
Födelsedatum:     1958-11-29

Exfru:
Förnamn:     Margit Agneta
Tilltalsnamn:     Agneta
Efternamn:     Johansson
Gatuadress:     Storgatan 57 D lgh 1202
Postnummer:     571 33
Postort:     Nässjö
Födelsedatum:     1952-08-06

Son:
Förnamn:     Johan Peter Börje
Tilltalsnamn:     Johan
Efternamn:     Tengbro
Gatuadress:     Malmvägen 7
Postnummer:     560 13
Postort:     Hok
Kommun:     Vaggeryd
Födelsedatum:     1972-12-14

Dotter:
Tilltalsnamn:     Malin
Efternamn:     Tengbro
Gatuadress:     Signalgatan 18 A lgh 1003
Postnummer:     621 47
Postort:     Visby
Kommun:     Gotland
Födelsedatum:     1978-10-07

Modern:
1929-08-28, Tengbro, Irene.
Född 28/8 1929 i Norra Sandsjö (Jönköpings län, Småland).

Fadern:
1924-04-26, Tengbro, Nils Erik Sven Lennart.
Född 26/4 1924 i Norra Sandsjö (Jönköpings län, Småland).


Rikspolisstyrelsen (147.186.254.98) [Label IP Address]

Sweden Kiruna, Norrbottens Lan, Sweden

6th March 201408:59:53Page View
corruptiosweden.blogspot.se/2014/03/polis-och-knarklangare-jan-tengbro-1954.html
6th March 201409:46:03Page Viewcorruptiosweden.blogspot.se/
corruptiosweden.blogspot.se/2014/03/polis-och-knarklangare-jan-tengbro-1954.html
6th March 201410:30:11Page Viewcorruptiosweden.blogspot.se/
corruptiosweden.blogspot.se/2014/03/polis-och-knarklangare-jan-tengbro-1954.html
6th March 201410:49:15Page Viewcorruptiosweden.blogspot.se/2014/03/polis-och-knarklangare-jan-tengbro-1954.html
corruptiosweden.blogspot.se/2014/03/polis-och-knarklangare-jan-tengbro-1954.html
6th March 201410:51:12Exit Linkhttp://www.scribd.com/doc/210247999/Jan-Tengbro-Polis-Dataintr%C3%A5ng-Forundersokningsprotokoll-23-18-a
6th March 201410:51:15Exit Linkhttp://www.scribd.com/doc/210247999/Jan-Tengbro-Polis-Dataintr%C3%A5ng-Forundersokningsprotokoll-23-18-a

1 kommentar:

  1. Hälsning till Jan Tengbro från Stockholms-Leif,

    Den rätta vägen är INTE att Kolla sig Själv UTAN ATT ANMÄLA SIG SJÄLV!!!

    SvaraRadera