måndag 24 mars 2014

Polis Jonas Lewenhagen, 19661028, åtalas för att ha misshandlat polis Peter (Pettersson) Ulvan under fyllefest i polishuset i Motala


Polis Jonas Lewenhagen åtalad för misshandel

Julfesten i polishuset i Motala spårade ur. Nu har polisman Jonas Lewenhagen som är verksam i länet åtalats för att ha misshandlat kollega Peter Ulvan. Polis Lewenhagen nekar till brott.


Den 17 december förra året hade Motalapolisen julfest. Efter att ha ätit julbord på en restaurang gick sällskapet vidare till polishuset där festligheterna fortsatte. Av vittnesmålen framgår att stämningen var god.
När kvällen övergick i natt inträffade dock något som nu blir en fråga för Linköpings tingsrätt. Enligt Mats Ericsson, chefsåklagare vid riksenheten för polismål, ska en av poliserna, Jonas Lewenhagen, ha slagit till en kollega i ansiktet. Slaget träffade, enligt åklagaren, över munnen och ledde till blodvite.

I förhör har den drabbade polismannen Peter Ulvan sagt att han en stund före misshandeln hade stått och pratat med den nu åtalade Jonas Lewenhagen. Enligt brottsoffret Peter Ulvan ska kollegan Lewenhagen ha varit "extremt berusad" och plötsligt ha börjat titta på honom på ett märkligt sätt. Polis Lewenhagen ska ha sagt att han skulle vilja slå Peter Ulvan på käften. Polis Ulvan tog inte detta på allvar utan uppfattade att det var fråga om "fyllesnack".

En stund senare, när Peter Ulvan förflyttat sig till ett köksutrymme, ska dock polismannen Lewenhagen ha gjort verklighet av sitt hotfulla uttalande. I förhör har den drabbade polismannen sagt att han blev påhoppad bakifrån och att han kände att något träffade hans mun hårt.

– Jag står helt oförberedd och sedan får jag en smäll över munnen, säger Peter Ulvan i förhör.

Peter Ulvan lyckades brotta ner angriparen Jonas Lewenhagen på golvet och andra poliser skyndade till och särade på dem. Den åtalade Jonas Lewenhagen har i förhör lämnat en helt annan berättelse som går ut på att han skulle ha blivit kränkt och knuffad av kollegan Peter Ulvan under den aktuella natten. Lewenhagen påstår att han endast tog tag i kollegan Ulvan i syfte att prata med honom och tillbakavisar påståendet att han skulle ha varit berusad. Enligt honom skulle skadan på munnen ha uppstått oavsiktligt när kollegan Ulvan fick  framåtrotation.

Inför rättegången har åklagaren kallat två vittnen, Christoffer Karlsson och Henrik Nilsson, som enligt åklagaren styrker brottsoffrets berättelse. Åklagaren Mats Ericsson har begärt att tingsrätten ska inhämta ett yttrande från Rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd.

TYDLIGEN HAR POLISEN I MOTALA EN EGEN BAR I POLISHUSET - SVARTSPRIT?

Stämningsnasökan mot Jonas Lewenhagen

Ansvarsyrkanden m.m.
MISSHANDEL (0150-K6078-13)
Målsägande

Peter Ulvan (se särskild handling)
för ej talan

Gärning
Jonas Lewenhagen har den 18 december 2013 på polisstationen i Motala misshandlat Peter Ulvan genom att utdela ett slag som träffat honom över munnen. Slaget har medfört smärta, svullnad och att läppen spruckit.

Lagrum
3 kap 5 § brottsbalken

Bevisning
Förhör med målsäganden och den tilltalade
Vittnesförhör med Christoffer Karlsson och Henrik Nilsson



Polismyndighet
Rikspolisstyrelsen IU
Enhet
Utredningsenhet Linköping


Hörd person, Ulvan, Peter:

Brottsmisstanke / Anledning till förhöret
En händelse onsdagen den 18 december 2013 ca kl. 01.00 på polisstationen i Motala i samband med en
personalfest. Peter ska berätta om händelsen och vad som har hänt

F: Förhörsledare, Kom. Jan Pettersson
H: Hörd person, Peter Ulvan
F: Peter kan du berätta om händelsen här, om kvällen här hur den utvecklade sig händelsemässigt
H: Ja det här var ju julfest och den började den 17:de, vi var på en krog i Motala och käkade julbord, började klockan 15.00 tror jag, satt några timmar och sen så traditionsenligt så går vi till vår lokal pub som vi har här på jobbet, vi är tre stycken som ansvarar för där jag är en av dom tre. Så jag går upp till puben och börjar fixa iordning där och styr i ordning med musik och grejer då, det börjar ansluta folk och mycket folk blir det den här julfesten, det har varit lite si och så men ja jättemycket folk i alla fall. Kvällen löper på där, jäkligt bra stämning är det vi har riktigt roligt och det skrattas och alla nya som har kommit till Motala får sjunga var sin karaoke låt och det är allsång och det tjoas och tjimmas. Vi kör ett musikquiz där ja Jonas Levenhagen har fixat det och han och jag står bakom baren och kör det där och står och småsnackar lite, supertrevligt. Kvällen löper på i alla fall och klockan blir väl ja det är väl strax efter tolv någonting och då står jag och Jonas Levenhagen och pratar lite allmänt om ja jobb, polis och hit och dit. Jag vet inte exakt vad vi pratar om men om vi pratar om hans tidigare tjänster vad han har gjort och min uppfattning om hans arbete att jag tycker att han sköter det bra och förstår att det varit skillnad i hans tjänstgöring vad han har gjort tidigare när han har varit hundförare och nu sitter han på KUT och jobbar med ja papper och fördelar information. Lite allmänt om det och sedan plötsligt så vänder han, vi står och pratar i jäkligt god samtalston det är inget utan jäkligt bra utbyte liksom bra samtal. Sedan tittar han på mig på jäkligt märkligt sätt, jag
uppfattar att han är extremt berusad han har liksom svårt att fokusera sin blick på mig, han står och tittar lite och ja och sedan säger han att han gärna skulle vilja slå mig på käften. Det kommer ifrån, ja jag har ingen aning vart det kommer ifrån, jag frågar varför skulle du vilja slå mig på käften, vad har jag gjort dig. Ja jag vet inte jag skulle vilja slå dig på käften och han liksom mumlar nästan fram det och tittar, jag tycker han liksom är lite spänd i kroppen.

Jag känner att det är, lite så här jag tar det liksom inte på allvar för det finns ingen anledning varför han skulle vilja slå mig på käften. Genom den tiden vi har jobbat ihop, jag som nu som yttre befäl och tidigare med så har jag varit på span och haft mycket med Jonas att göra och jag har aldrig haft bekymmer med honom och jag tycker att han är en skitbra medarbetare. Så att det där det tog jag bara som ah något fyllesnack liksom han visste nog inte vad han pratade om. Vi särar på oss i alla fall och jag går ut i en liten köksavdelning vi har här, står och pratar med Kristoffer Karlsson och Henrik Nilsson, två kollegor från Motala, står och pratar lite ett tag.

Sedan har jag för mig att jag går till köksavdelningen där, det är väl 2 meter emellan mig och sedan Henrik och Kristoffer. Plötsligt så blir jag påhoppad, jag ser ingenting, det kommer från, jag ser inte varifrån det kommer så att sannolikt då så bör det ha kommit bakifrån. Jag känner att någonting träffar min mun hårt som ett slag, jag uppfattar det som ett slag på min mun. Känner att det gör ont och direkt efter det så jag vet inte hur det går till men på ett sätt så får jag tag runt nacken på som nu är Jonas. Vi hamnar på golvet, jätteklar minnesbild jag har är att jag ligger med honom under mig på golvet och jag har en knuten hand och jag tittar honom i ögonen och är så arg är jag och jag höll honom och sedan släpper jag honom, reser mig upp går därifrån, sparkar till en stol tror jag, slår in i väggen för jag är så, jag är så jävla arg är jag. Går bort i motsvarande korridor då, gapar och skriker, jag säger där kommer jag ihåg att du slår fan inte mig ostraffat din idiot vad fan håller du på med, ja säker en massa svordomar för jag är totalt vansinnig. Dels för att det är rent jävla överfall är det, jag har ingen chans att försvara mig och jag har heller ingen chans att förbereda mig på att det ska kunna ske, det är inte så att det sker öga mot öga utan det kommer från riktig dövinkel ja ett
överfall.

Henrik Nilsson kommer och tar tag om mig och säger, lugna ner lugna ner dig Peter, men jag är lugn , jag är lugn, jag är bara jävligt förbannad och jag känner på läppen och det blöder på insidan av läppen. Då kommer Tommy Hindorf som jobbar nere i service och säger till mig, lugna ner dig Jonas vill snacka med dig han vill be om ursäkt. Jag säger jag tar ingen jävla ursäkt från den där idioten, jag kommer att anmäla honom en riktig idiot. Sedan ja jag vet inte varför jag ska ta en ursäkt egentligen, så säger jag ja visst jag kan gå och snacka med honom. Jag går och pratar med Jonas och säger, ja vad vill du och han säger till mig återigen riktigt, riktigt full, ja jag vill ingenting och jag säger men skulle du inte be om ursäkt, nej jag har inget att be dig om ursäkt för. Ja men du slog mig ju nyss på käften, jag har fan aldrig slagit någon. Vi står där och jag säger du är ju liksom dum i huvet, vad fan håller du på med liksom kan du inte ens be om ursäkt. Så säger jag, jag kommer i alla fall att anmäla dig. Ja då mumlade han fram något att man ska ha en polisanmälan på sig för att vara en riktig polis. Det känns som att, jag vet inte om han själv vet vad han säger, jag kan inte säga att jag är säker på att han vet vad han säger för att han är så, han är så jäkla full är han, så jäkla full. Efter det så, jag går neråt korridoren, han går uppåt korridoren så syns vi inte mer under kvällen, gör vi inte.

http://www.scribd.com/doc/214174364/Jonas-Lewenhagen-Polis-Misshandel-FUP-B-451-14-Ab5

http://www.scribd.com/doc/214239955/Jonas-Lewenhagen-Polis-Misshandel-FUP-Tillaggsprotokoll-B-451-14


Polis Jonas Lewenhagen:
1966-10-28, Lewenhagen, Björn Jonas.
Född 28/10 1966 i Motala (Östergötlands län, Östergötland).

Modern:
Förnamn:     Annica Marianne
Tilltalsnamn:     Annica
Efternamn:     Lewenhagen
Gatuadress:     Rocklunda 80
Postnummer:     591 95
Postort:     Motala
Födelsedatum:     1943-11-01
Född 1/11 1943 i Motala (Östergötlands län, Östergötland).
Frånskild kvinna (21/3 1972).

Fadern:
Förnamn:     Staffan Lennart
Tilltalsnamn:     Staffan
Efternamn:     Lewenhagen
Gatuadress:     Vinnerstadsvägen 18 H lgh 1002
Postnummer:     591 45
Postort:     Motala
Födelsedatum:     1945-04-09
Född 9/4 1945 i Norrköpings Hedvig (Östergötlands län, Östergötland).

Bror:
Förnamn:     Patrik Andreas Staffan
Tilltalsnamn:     Andreas
Efternamn:     Lewenhagen
Gatuadress:     Nedre Kaptensgatan 9 lgh 1106
Postnummer:     591 27
Postort:     Motala
Födelsedatum:     1982-05-29

Bror:
1965-09-17, Lewenhagen, Jens Staffan.
Född 17/9 1965 i Motala (Östergötlands län, Östergötland).


Polis Peter (Pettersson) Ulvan:
Förnamn:     Eric Peter
Tilltalsnamn:     Peter
Efternamn:     Ulvan
Gatuadress:     Motalagatan 14
Postnummer:     596 31
Postort:     Skänninge
Kommun:     Mjölby
Födelsedatum:     1977-03-03
Född 3/3 1977 i Motala (Östergötlands län, Östergötland).

Fru:
Förnamn:     Anna Karin
Tilltalsnamn:     Anna
Efternamn:     Ulvan
Gatuadress:     Motalagatan 14
Postnummer:     596 31
Postort:     Skänninge
Kommun:     Mjölby
Födelsedatum:     1976-12-01

Modern:
Förnamn:     Christina Birgitta Elisabeth
Tilltalsnamn:     Christina
Efternamn:     Ulvan Sternell
Gatuadress:     Sköldgatan 15
Postnummer:     591 51
Postort:     Motala
Födelsedatum:     1949-01-01

Fadern:
Okänd. Kan vara brevbäraren eller den lokala pizzabagaren.

Syster:
Förnamn:     Christina Maria Pernilla
Tilltalsnamn:     Pernilla
Efternamn:     Ulvan
Gatuadress:     Verkstadsvägen 117 D
Postnummer:     591 46
Postort:     Motala
Födelsedatum:     1972-08-10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar